Zo snel mogelijk vergeten, het rampjaar 2008. Met een jaarverlies van circa 40
procent voor de brede MSCI-wereldindex op het netvlies, kijken beleggers met
gemengde gevoelens naar 2009.

Analisten en fondsbeheerders, die in normale tijden steevast een stijging van
aandelenmarkten voorzien bij hun jaarlijkse beursprognoses, zijn dit keer op
hun hoede. Mogelijk ook omdat voorspellingen voor 2008 zacht gezegd niet al
te florissant uitpakten. Zie: Beursgoeroes
zaten ernaast.

De algemene teneur is dat 2009 nog niet het jaar is waarin beleggers weer vol
in de aandelen moeten. Maar voor koopjesjagers zijn er wel kansen. Z24
inventariseert.

Aandelen versus obligaties

Trevor Greetham, fondsbeheerder Fidelity International

"Dit is een klimaat dat wordt gekenmerkt door zwakke bedrijfsactiviteit
en dalende inflatie. Dit stadium van de economische cyclus is gunstiger voor
obligaties dan voor aandelen en geldmarktproducten. Staatsobligaties lijken
komend jaar een aantrekkelijke belegging te worden, aangezien centrale
banken geneigd zullen zijn fors in de rente te snijden."

De bodem

Ad van Tiggelen, strateeg ING Investment Management

"De bodem van de bearmarkt wordt waarschijnlijk bereikt in het vierde
kwartaal van 2008. We verwachten dat aandelenmarkten voorlopig rond de
huidige niveaus bliljven schommelen, gesteund door lage waarderingen maar
afgeremd door nieuwe winstwaarschuwingen."

Nederlandse koopjes

SNS Securities, toppers 2009:

Defensief DSM (chemie en biotechnologie):

"De consensusverwachting voor DSM gaat uit van een winstval van 25
procent in 2009. Dit is veel te negatief, aangezien 45 procent van de omzet
uit sterke eindmarkten voor farmacie en voeding komt. DSM is duidelijk
ondergewaardeerd."

Herstelkandidaat Tomtom (navigatie-apparatuur):

"Met de recente koersdaling naar 3,80 euro zijn alle probleemkwesties,
zoals lagere verkopen rond de kerst, ingeprijsd. Wij geloven niet dat Tomtom
een probleem krijgt met afspraken over bankkredieten, zodat de neerwaartse
risico's beperkt zijn. Als aandelen vooruit gaan lopen op macro-economisch
herstel, kan het aandeel Tomtom sterk opveren."

Groeikandidaat Ahold (supermarkten):

"Ahold is zo goed als klaar met reorganiseren in de Verenigde Staten. De
positieve resultaten daarvan zullen ook in 2009 merkbaar zijn. In Nederland
kan Albert Heijn marktaandeel winnen en de hoge winstgevendheid op peil
houden. De sterke balans en de aandacht voor de kasstroom maken de kans
groot dat kredietbureaus positiever worden over Ahold in 2009. Een
koopadvies."

Wereldtoppers: Wie haalt 2012?

Zakenbank Morgan Stanley selecteerde 50 grote bedrijven uit de hele wereld,
die beschikken over bedrijfsmodellen en marktposities die binnen vier jaar
veel voordeel zullen bieden. Opvallend: geen enkel Nederlands beursbedrijf
staat in de top-50, met uitzondering van de in Amsterdam genoteerde
staalreus ArcelorMittal.

Yamada Denki (speciaalzaken, consumentenelektronica, Japan):

"Met de lage-prijs-strategie heeft het bedrijf een marktaandeel van 20
procent in Japan, twee keer zoveel als nummer twee Edion. De stagnerende
economie biedt een uitgelezen kans voor Yamada om zijn positie te
versterken, aangezien er concurrenten zullen omvallen door de lastige
marktomstandigheden. Op het moment dat de economie weer aantrekt kan het
bedrijf als marktleider extra profiteren."

Credit Suisse (banken, Zwitserland):

"Een lange-termijnwinnaar van de crisis die het internationale
banksysteem heeft getroffen. Terwijl veel banken in de recessie moeite
zullen hebben om kapitaal aan te trekken, is dit juist het sterke punt van
Credit Suisse, dat ook profiteert van zijn grote afdeling voor
vermogensbeheer. Op korte termijn zullen er waarschijnlijk nog meer
afschrijvingen volgen op kredietbeleggingen, maar het management team is
goed in staat om in de kosten te snijden. Hiermee onderscheidt het bedrijf
zich van concurrenten."

ArcelorMittal (staal, Luxemburg/Nederland):

"ArcelorMittal is het best gepositioneerd om te profiteren van
veranderingen in de staalindustrie. Het bedrijf is vier keer zo groot als de
nummer twee in de markt, en heeft een enorm schaalvoordeel. Het bezit van
eigen mijnen en de betrokkenheid bij staaldistributie zorgen voor stabielere
lange-termijninkomsten. Het ondernemende managementteam bezit 43 procent van
het bedrijf en is sterk gericht op het creëeren van aandeelhouderswaarde op
de middellange termijn."

Wat zegt Buffett?

Beursgoeroe Warren Buffett (NY Times, 16 oktober 2008)

Cash is trash
"Degenen die hun geld nu contant aanhouden voelen zich op hun gemak. Dat
is verkeerd. Cash is een belabberde lange-termijninvestering, die bijna
niets oplevert en zeker in waarde daalt."

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl